Sunday, June 5, 2011

Ilham Hati


Beberapa bulan yang lepas , jiran sebelah rumah ada bagi 4-5 buah buku novel kepada ibu. Tapi aku langsung ta minat nak baca wlaupun pernah ditanya oleh jiran tentang minatkah aku dgn baca novel2 ni? aku sengih aja laa lepas tu :p tapi lama kelamaan , aku tengok steady je novel novel tu kat atas peti sejuk. macam asyik melambai lambai memanggil namakuu. So , satu hari tu bila diri ni perasan 'dipanggil' oleh buku bertajuk 'ILHAM HATI' ni , I dicided to read  it. Lagi lagi bila tengok penulis dia , Damya Hanna. For sure , memang dia antara penulis novel yang the best pun. Ekk kawan aku cakap lahh :) So , I try to read.

Nak tau best tak best , aku pun sampai nangis ouhh ;D haha. 

Let me story kayhh , 

Kisah ini tentang dua pasangan suami isteri iaitu Rian dan Hanif. Tapi , mereka berkahwin bukan atas dasar cinta malah hanya kahwin di atas satu surat perjanjian.

Rian yang bersikap tegas dan kasar memang bukan isteri yang Hanif idamkan. Hanif terima untuk berkahwin pun hanya sbb dia mahu balas dendam terhadap Rian yang telah menganggap lelaki ini memang boleh dipermainkan sehinggakan pada suatu hari Rian mengalami kemalangan jalanraya dan menghidapi penyakit Retrograde amnesia! Sejenis gangguan terhadap memori selepas berlakunya sesuatu trauma. Itulah juga punca dia tidak mampu mengenali suami sendiri.

RIAN sama sekali tidak pernah membayangkan hidupnya akan berubah dalam sekelip mata. Namun, itulah yang terjadi apabila dia terjaga pada suatu hari. Kemunculan Hanif yang diperkenalkan sebagai suaminya amat mengejutkan sedangkan dia sama sekali tidak mengenali siapa lelaki itu. 

 Lantaran keliru dengan apa yang berlaku, Rian nekad mahu mencari jawapan. Penemuan sebuah jurnal hitam akhirnya berjaya menemukan jawapan. Sayang seribu kali sayang, di saat perasaan kasihnya mula bertunas, dia dikecewakan kerana kehadiran bekas kekasih Hanif, Nurliza yang mahukan Hanif semula. Hanif ternyata berdendam atas apa yang pernah berlaku seolah-olah tidak mahu Rian wujud dalam hidupnya.

Tetapi Rian tetap berusaha tukk dapatkan kebahagian dia balikk , dia still maafkan suami dia and still terima macam mana pahit sekalipun dugaan hubungan dia dengan Hanif , orang yang dia sangat cintai  and for sure cerita ni memang happy endingg :)

but i wonder , sebab aku baca cerita ni k semua benda tu jadi kat aku ngn dia? sway k buku ni bagi hidup aku? huhh ! tak takk. sila fikir positive sayang. bak kata cikgu ,  everything happen for a good reason (:

so , selamat membaca buku ini sayangg <3

2 comments: